Får man porta person som burit sig illa åt i butik?

Hej jag undrar om man har rätt att neka en kund att komma komma in i ens butik ("porta") om kunden tidigare kommit in och rivit ner varor och kort i butiken för att sen vägra plocka upp och betett sig hysteriskt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För närvarande finns det ingen rätt för butiksbiträden att hindra en person från att gå in i en affär, om personen tidigare begått snatteri, skadegörelse eller liknande brott i butiken. Frågan har berörts av Högsta domstolen bland annat i NJA 1995 s. 84. Där konstaterades att en person som tidigare begått brott i en butik inte begår olaga intrång om han eller hon trots förbud går in i affären.

Det du beskriver skulle kunna klassas som en form av skadegörelse enligt 12 kap 1 § brottsbalken, beroende på omständigheterna. Att en person endast betett sig hysteriskt kan dock inte utgöra brott. Det är viktigt att veta att även om personen som tidigare rivit ner saker har rätt att gå in i affären, har butiken rätt att gripa personen om han eller hon begår nya brott i affären. Man har även nödvärnsrätt enligt 24 kap 1 § brottsbalken i en sådan situation.

Hoppas att mitt svar hjälpt dig. Har du fler frågor kan du läsa själv i lagen genom att klicka på länkarna, eller höra av dig till oss på info@lawline.se för att få kontakt med en jurist.

Lawline RådgivareRådgivare