FrågaÖVRIGTPUL/GDPR30/07/2018

Får man publicera bilder utan samycke?

Är det tillåtet att publicera en bild på tredje person i allmän tidning, utan att tredje personen är informerad, tillfrågad. ?

Det kom nyligen till min kännedom, att en sambo jag levde med för 7 år sedan, hade låtit publicera i en tidning en stor bild, där jag var med. Mitt ansikte syns mycket tydligt. Till saken hör att jag vill absolut inte förknippas med denna kvinna eftersom jag är gift med en annan kvinnan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det beror lite på syftet till varför bilden är publicerad-

Reklamsyfte: enligt lagen om bild och namn i reklam så måste man ha samtycke från personen i fråga för att få publicera en bild. I detta fallet så har tidningen inte det och då är det inte tillåtet.

Journalistiskt syfte: journalistik faller utanför den nya GDPR-lagen. Det krävs inte samtycke för att publicera en bild om det är för att porträttera något utifrån ett journalistiskt perspektiv. Om bilden på dig är kränkande eller har en kränkande text till sig så kan det däremot handla om förtal och detta är inte okej enligt tryckfrihetsförordningen.

-Eftersom det handlar om en tidning så kommer GDPR inte att aktualiseras eftersom lagen som hanterar detta är tryckfrihetsförordningen. Då är du rent krasst enbart skyddad mot reklam och förtal.

Annat syfte: Om det handlar om något annat syfte till att den är publicerad så kan det bryta mot GDPR om det inte finns ett samtycke eftersom en bild kan vara en personuppgift.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare