FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/09/2020

Får man returnera en vara köpt på internet när förpackningen är bruten?

Kan säljaren neka ångerrätt pga en bruten förpackning? Köpte en intimleksak o visade upp den men den var ej till belåtenhet. Förpackning är bruten men ej använd. Skulle vilja göra en retur men blir nekad. Stämmer detta? Vad säger konsumentlagen? Köpt via internet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom du köpt varan på internet är det distansavtalslagen som blir tillämplig (1 kap. 1 § DAL). Enligt huvudregeln har du ångerrätt och därmed rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar (2 kap. 10 § DAL). Det finns dock några undantag från huvudregeln. Ångerrätt gäller inte för en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (2 kap. 11 § 5p DAL). En intimleksak får anses vara en sådan vara som inte kan återlämnas på grund av hygienskäl. Min bedömning är därför att säljaren har rätt att neka dig retur av varan.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare