FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/05/2020

Får man röka vattenpipa på kafé?

Hejsan,

Jag och en kompis har på sista tiden tänkt på att starta ett cafe där vi bland annat erbjuder vattenpipa, är det tillåtet att göra det? behöver man gå ha en viss certifikat?

Jag hade varit jätte tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rökning bland andra människor

En mängd platser omfattas sedan sommaren 2019 av ett rökförbud (6 kap. 2 § lagen om tobak och liknande produkter). Kaféverksamhet ineffattatas av paragrafens femte punkt "restauranger och andra serveringsställen". Alla följande handlingar räknas som rökning: vanlig rökning av tobak, inhalering och förångning av tobak, rökning av örtprodukter samt använding av njutningsmedel som motsvarar rökning men inte innehåller tobak (6 kap. 1 § lagen om tobak och liknande produkter). Att röka vattenpipa på kafé är alltså som utgångspunkt inte tillåtet i Sverige.

Det finns dock ett undantag som kan göra rökning på kafé tillåtet, och det är om rökingen sker i ett separat rum. Sådana rum får endast utgöra en mindre del av lokalen och de måste vara belägna på ett sådant sätt att besökare inte behöver gå igenom dem. Mat och dryck får inte heller tas med till ett sådant rum och personalen ska bara vistas tillfälligt i rummen (6 kap. 6 § lagen om tobak och liknande prdoukter).

Det är lokalens ägare som ska se till att dessa regler upprätthålls (6 kap. 8 § lagen om tobak och liknande prdoukter). För att sälja tobak till konsumenter krävs även ett särskilt tillstånd (5 kap. 1 § lagen om tobak och liknande prdoukter). Tillståndet ges av kommunen.

Sammanfattning

Huvudregeln är att det inte är tillåtet att röka vattenpipa på kafé. Får ni däremot tag på en lokal som är utformad speciellt för att möjliggöra rökning kan ni ansöka om tillstånd för att få sälja tobak. Det krävs dock att kafégästerna röker vatenpipa i ett desginerat rum och fikar i ett annat rum, och det blir ni som ägare som har ansvaret för att reglerna efterlevs.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare