Får man sälja t-shirts med ett företags logga?

Hej!

Jag och en vän har diskuterat sälja plagg i egen e-handelsbutik, vi undrar dock om man får trycka eget tryck och använda deras logo helt fritt.

Exempel:

Vi köper vita t-shirts och trycker på AIK logo eller annat företags logo. Får vi sälja dessa då eller behöver vi få det godkänt att använda en välkänd logotyp?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett företags logga är vanligtvis varumärkesskyddat. Detta innebär att det företag som har varumärkesskyddat sin logga har ensamrätt att använda varumärket i alla form av näringsverksamhet (1 kapitlet 10 § stycke 2 varumärkeslagen). Du och din vän kommer därmed inkräkta på företagets ensamrätt om ni säljer t-shirts med deras logga. För att ni ska kunna använda deras logga utan att göra er skyldiga till skadestånd eller dylikt krävs tillstånd från företaget vars logga ni vill trycka upp på kläderna (1 kapitlet 10 § stycke 1 varumärkeslagen). Med tillstånd föreligger alltså inga problem, men utan tillstånd kan ni inte sälja tröjor med en varumärkesskyddad logotyp.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare