FrågaÖVRIGTPUL/GDPR29/12/2019

Får man sätta upp en kamera på sin lägenhetsdörr?

Är det lagligt att sätta upp en kamera på sin lägenhetsdörr som filmar alla som går förbi?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör kamerabevakning vilket aktualiserar reglerna i kamerabevakningslagen samt dataskyddsförordningens regelverk.

Vad krävs för kamerabevakning?

Tillstånd till kamerabevakning krävs om bevakningen avser en plats dit allmänheten har tillträde, samt bedrivs av en myndighet eller någon annan vid utförande av en uppgift av allmänt intresse som följer av bl.a. lag (se 7 § kamerabevakningslagen). I det följande kommer jag att förklara vad "en plats dit allmänheten har tillträde", samt "uppgift av allmänt intresse" egentligen innebär.

I en dom från Högsta förvaltningsdomstolen ansågs kameror vid entréer till flerfamiljshus vara på en plats dit allmänheten har tillträde eftersom att det inte fanns något fysiskt som hindrade allmänheten att ta sig till entréerna. Ett exempel på det var att fastigheten inte hade någon anordning, t.ex. en låst grind, som kunde avskilja den från allmänheten (se dom i mål nr 3821-09 och 3822-09). I ditt fall verkar det som att allmänheten har tillträde till utrymmet framför din lägenhetsdörr, och det är därför en plats dit allmänheten har tillträde.

Uppgifter av allmänt intresse har i prop. 2017/18:231 ansetts bl.a. utgöra myndighetsutövning. Övervakning i butiker, köpcentrum och banklokaler är dock inte tillståndspliktigt då utförandet av uppgifter i dessa fall inte är av sådant allmänt intresse. Övervakning utanför sin lägenhetsdörr bör alltså inte utgöra ett utförande av uppgift av allmänt intresse.

Tillstånd till kamerabevakning krävs alltså inte i ditt fall eftersom att övervakning utanför sin lägenhetsdörr inte utgör ett utförande av uppgift av allmänt intresse

Vad säger dataskyddsförordningen?

Trots att kamerabevakningslagen inte kräver att du har ett tillstånd till kamerabevakning, måste dataskyddsförordningens regler om personuppgifter beaktas.

En upplysning av en identifierbar person utgör en personuppgift enligt artikel 4.1 dataskyddsförordningen. I och med att förordningen blir aktuell i samband med kamerabevakning måste du bland annat ha ett berättigat intresse av att bevaka, som väger tyngre än den identifierbara personens integritetsintresse (artikel 6). Har du inte ett sådant starkt berättigat intresse, utgör din personuppgiftsbehandling (kamerabevakning) en olaglig behandling.

Dessutom måste du bland annat tydligt informera om vem som bevakar, vilket syfte bevakningen har, och vart den som bevakas kan vända sig för ytterligare information och utkrävande av sina dataskyddsrättigheter (artikel 15).

Sammanfattning

Trots att kravet på tillstånd enligt kamerabevakningslagen inte blir aktuellt i ditt fall, måste du vid kamerabevakningen ta hänsyn till reglerna i dataskyddsförordningen. Att ha en kamera i lägenhetsdörren kommer alltså troligen att strida mot dataskyddsförordningen.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare