Är det tillåtet att servera alkohol i en pop-up butik?

Hej, jag undrar vad som gäller om man vill servera bubbel i samband med en pop up-butik? Jag har en webbaserad butik och kommer vid ett eller några tillfällen ha en fysisk popup-butik under några timmar. Jag skulle vilja bjuda på bubbel och tilltugg men blir tveksam till om det är lagligt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar din fråga kommer jag att använda mig av alkohollagen.

För att få servera alkohol krävs det i normalfallet ett så kallat serveringstillstånd vilket utfärdas av kommunen där serveringsstället är beläget (alkohollagen 8 kap. 1 § första stycket).

Serveringstillstånd behövs dock inte om:

- serveringen avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,

- serveringen sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och

- serveringen äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol-eller lättdrycker (alkohollagen 8 kap. 1 a §).

Du skriver att du vid ett eller flera tillfällen vill bjuda på bubbel i samband med pop-up butik och eftersom det verkar planeras ske som ett öppet evenemang dit alla är välkomna så är min bedömning att serveringstillstånd behövs i ditt fall. Om du vill bjuda på alkohol bör du därför söka om ett tillfälligt serveringstillstånd. En sådan ansökan gör du skriftligen till den kommun som du tänkte ha evenemanget i (alkohollagen 8 kap. 10 § första stycket).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Hanna Opedal ErikssonRådgivare