Får man som arbetsgivare tillsvidareanställa personal på till exempel 10 %?

Hej! Jag undrar om man som arbetsgivare får tillsvidareanställa personal på tjänstgöringsgrader som är lägre än deltidsarbete? Till exempel en tillsvidareanställning på 10% och utöver det får man hoppa in extra för att komma upp till 100% och därmed konkurrera med de andra medarbetarna om tider då de sitter i samma sits. Det låter inte särskilt rättvist och schyst mot de anställda. Är det enligt lag rätt, eller kringgår denne arbetsgivare lagen?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En tillsvidareanställning gäller utan bestämt slutdatum
Bestämmelser om anställning finns i lagen om anställningsskydd (LAS). En tillsvidareanställning innebär att din anställning gäller från ett startdatum till dess att antingen du eller din arbetsgivare säger upp dig, det finns alltså inget bestämt slutdatum för anställningen från början (LAS 4 §). Som tillsvidareanställd kan du arbeta heltid (ca 40 timmar/vecka) eller deltid.

En tillsvidareanställning på deltid innebär bara mindre arbetstid än heltid
En deltidsanställning har ingen fast tjänstgöringsgrad utan innebär helt enkelt att du arbetar mindre än heltid. Ofta anställs deltidspersonal på 25, 50 eller 75 % men det finns faktiskt inga bestämmelser i lagen om någon gräns för minsta antal timmar eller tjänstgöringsgrad du ska ha på din deltidsanställning. Som utgångspunkt får alltså en arbetsgivare tillsvidareanställa personal på i princip hur lite arbetstid som helst. Arbetsgivaren kringgår inte lagen genom att göra såhär, även om det kan kännas jobbigt och osäkert för de anställda att endast ha få timmar garanterade och behöva konkurrera om fler. Arbetsgivare har en stark rätt att själva bestämma hur de vill lägga upp arbetet på arbetsplatsen.

Arbetstid kan regleras i kollektivavtal
Även om det inte står något i lagen kan det finnas reglerat i kollektivavtal vad som ska gälla angående anställningsformer och arbetstider för de anställda. Dessa regler handlar dock ofta om minsta antalet timmar ett arbetspass ska vara och liknande.

Jag rekommenderar dig om du har ett kollektivavtal på din arbetsplats att se om det finns några bestämmelser där om tjänstgöringsgrader och gränser för arbetstider. Gör det inte det gäller lagen och att arbetsgivaren tyvärr inte har någon minsta gräns för hur mycket arbetstid denne ger varje anställd.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare