Får man spara semesterdagar efter 31 december?

Jag har varit sjukskriven 29/5-2/9 för en större operation och har därför kvar mina semesterdagar. Min arbetsgivare påstår att jag inte får spara mera än 5 dagar efter 31/12. Dom kommer alltså att betala ut alla dagar som är mera än 5 dagar i pengar. Får dom göra så i detta fall? Jag vill ta ut semester i Januari och senare under våren men det verkar inte gå.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om semester hittar vi i semesterlagen.

Ett semesterår avser tiden från 1 april till den 31 mars året efter (3 § semesterlagen). Semesteråret är den tiden då du som anställd får ta ut semesterledigheten. Som arbetstagare har man rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår (4 § semesterlagen). En arbetstagare som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo semesterdagar med lön, får spara en eller flera sådana överskjutande dagar till ett senare semesterår (18 § 1 st. semesterlagen). Det innebär att arbetstagare som har rätt till 25 betalda semesterdagar har rätt att varje år spara upp till fem dagar (under högst fem år).

Det här innebär att du har rätt att spara 5 dagar efter 31 mars nästa år.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emilia SimuRådgivare