Får man spela in ett privat samtal?

Hej!

En person satte i hemlighet in något med ljudupptagning i min väns bil. Därifrån har hen spelat in och lyssnat på samtal vi haft i bilen utan att vi vetat om detta för att helt enkelt kunna ta del av det vi sagt när hen inte varit med och för att ha koll på henne!! Hur kan detta vara lagligt? Vi har liksom pratat om sånt vi inte vill alla ska höra, jag har tagit upp saker jag inte vill andra ska veta, asså det är helt sjukt att man får för sig att göra nåt sånt ens... Hoppas ni kan hjälpa oss!!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att det inte är lagligt att spela in privata samtal som man själv inte deltar i. Man kan då göra sig skyldig till s.k. olovlig avlyssning, enligt 4 kapitlet 9 a § Brottsbalken och riskerar böter eller fängelse i två år.

För att inspelningen ska vara olaglig krävs det också att de som deltog i samtalet inte var medvetna om att en inspelning gjordes. Inspelningen måste alltså ha skett i hemlighet. I ditt fall skriver du att personen som gjorde ljudupptagningen inte var med i bilen och att du och din vän inte var medvetna om inspelningen. Det verkar därför som att alla förutsättningar finns för att det ska röra sig om olovlig avlyssning, och inspelningen är alltså med andra ord inte laglig och du kan därför anmäla detta.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare