Får man spela in ett samtal utan medgivande?

Hej! Jag har blivit orättvist behandlad på min högskola. Då jag skulle ha ett samtal med en lektor och en kursansvarig ville jag ha bevis på allt de säger. Jag valde då att spela in hela samtalet, utan deras vetskap. Är detta okej? De sa saker under mötet som nu finns på film, som är till min fördel om jag skulle gå vidare med deras bemötande mot mig. Får inspelningen användas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som rör inspelning av samtal utan medgivande hittar du i 4 kap. brottsbalken om brott mot frihet och frid.

Det framgår av 4 kap. 9 a § brottsbalken att den som med tekniskt hjälpmedel olovligen spelar in eller avlyssnar samtal i enrum, utan att själv vara med begår olovlig avlyssning. För att inte begå något brottsligt så krävs det alltså antingen samtycke eller att du själv medverkar i samtalet (vilket jag förutsätter att du har gjort).

Det finns ingen bestämmelse som säger att du begår något brottsligt när du spelar in ett samtal som du själv deltar i. Inspelningen kan därför användas som bevismaterial i en fortsatt utredning utan att du kan dömas för olovlig avlyssning.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare