FrågaÖVRIGTPUL/GDPR18/01/2021

Får man spela in samtal vid telefonförsäljning? Kan man bli medlem hos lawline?

Hej Jag har 2 frågor

Måste samtal spelas in vid telförsäljning ?

Vad är kostnaden för att bli medlem hos er ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din första fråga som handlar om, ifall det är lagligt att spela in samtalet vid telefonförsäljning:

Enligt 4 kap. 9 a § Brottsbalken är det endast olagligt att spela in samtal mellan andra personer, exempelvis genom avlyssning. Därmed är det inte olagligt att spela in samtal där man själv är deltar. Detta gäller även om den man talar med inte har vetskap om att samtalet är inspelat.

Däremot är det mer komplicerat när det gäller lagring av dessa samtal. Om inspelningen görs digitalt och det går att identifiera personerna som spelas in är det Personuppgiftslagen (PUL) som reglerar vad man får göra. PUL gör en åtskillnad av en strukturerad och ostrukturerad behandling av inspelningarna. Om inspelningarna är kopplade till ett kundregister är det fråga om strukturerade personuppgifter. I så fall är inspelning av ett telefonsamtal med en kund som inte har samtyckt tillåtet förutsatt att kunden fått information om inspelningens syfte och hur länge den kommer att sparas.

Om det är fråga om en ostrukturerad behandling av kundernas personuppgifter är detta tillåtet så länge det inte innebär en kränkning av kundens integritet.

Även att uppmärksamma är att en omfattande ny dataskyddsförordning inträder i maj 2018 och ersätter PUL. Mer information om förordningen och PUL hittar du på Datainspektionens hemsida.

Din andra fråga som handlar om att bli medlem hos oss på lawline:

Hos oss finner du gratis rådgivning. Däremot om du skulle vilja kontakta en jurist hos oss, vi debiterar 2 000 kr per timme (2020). För vissa typer av uppdrag, till exempel upprättande av avtal eller kravbrev, kan vi ofta erbjuda fast pris. Fråga gärna om fast pris vid din första kontakt så får du mer information. Klicka på länken för att boka tid hos en av våra jurister https://lawline.se/boka

Med vänlig hälsning,

Maryam NaqqarRådgivare