Får man sy kassar av tyg från begagnade kläder och sedan sälja dem?

Att sy kassar av begagnade kläder är ju populärt just nu, men är det tillåtet att sälja dessa kassar med tanke på att tyget kan var licensskyddat ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i upphovsrättslagen(URL) och mönsterskyddslagen(ML).

Tyg som har ett mönster kan skyddas som ett konstnärligt verk enligt upphovsrättslagen och skyddet uppstår då automatiskt vid skapandet(URL 1 §). Tyget kan även registreras enligt mönsterskyddslagen och få skydd på så vis(ML 1a§). En förutsättning för skydd enligt båda lagar är att tygmönstret är tillräckligt originellt.

Eftersom tyget som du skriver i din fråga antagligen är licensskyddat så har du inte rätt att sälja kassarna förutsatt att du inte fått tillstånd till kommersiell användning av tyget.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare