Får man ta emot swish under skuldsanering?

Om jag har fått skuldsanering hos kronofogden. Får jag då ta emot Swish från släkt & vänner, eller räknas det med som inkomst?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är okej att ta emot gåvor via swish under skuldsanering. Om din ekonomi väsentligen förbättras till följd av gåvor kan någon av dina borgenärer (dvs. de som du står i skuld till) ansöka om att beslutet om skuldsanering ska upphävas eller ändras (48 § skuldsaneringslagen). Frågan är alltså om gåvorna innebär att din ekonomi väsentligen förbättras. Om det inte innebär det, utan bara är små gåvor, kommer du mest troligtvis att kunna behålla pengarna. Även om det skulle vara så att din ekonomi väsentligen förbättrats kan du behålla pengarna om dina borgenärer inte väljer att ansöka om att omprövning av beslutet ska ske. För mer information, se kronofogdens hemsida.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Erik AspRådgivare