FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll02/09/2020

Får man underhållsstöd när man flyttar hemifrån?

hej! Jag är en tjej på 18år och bor hemma hos min mamma. Pappa betalar underhåll till mig. jag har precis börjat mitt sista år på gymnasiet men vill nu flytta hemifrån. vad händer då med underhållsstödet och vad är mina föräldrar skyldiga att hjälpa till med om jag nu flyttar hemifrån?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga är det viktigt att vi urskiljer på underhållsstöd och föräldrars underhållsskyldighet.

Underhållstöd har barn bl.a. rätt till om de är folkbokförda och varaktigt boende med enbart en av föräldrarna, 18 kap. 2§ st. 1 Socialförsäkringsbalken (SB). För dig som däremot är 18 år och som bedriver gymnasiestudier har du rätt till förlängt underhållsstöd, 18 kap. 6§ SB. Detta stöd omfattar däremot samma regler som för vanligt underhållstöd. Med andra ord förutsätts det att du är folkbokförd och varaktigt boende hos den ena föräldern. Flyttar du hemifrån upphör alltså denna rätt. Jag presumerar att du har detta stöd eftersom du angivit att din pappa fortfarande betalar dig.

Enligt 7 kap. 1§ Föräldrabalken ska dina föräldrar svara för ditt underhåll. De har en s.k. underhållsskyldighet som sträcker sig efter vad som är skäligt med hänsyn till dina behov och deras samlade ekonomiska förmåga. Denna underhållsskyldighet upphör vanligtvis när man blir myndig, men går man i skolan upphör den vid högst 21 år ålder.

För att sammanfatta kommer alltså ditt underhållsstöd att upphöra när du flyttar hemifrån, men inte dina föräldrars underhållsskyldighet. Som nämnt kommer summan av detta stöd dels bero på dina behov, dels på deras ekonomiska förmåga. Att de, som exempel, ska betala för hela hyran eller all mat, är därför inget du kan ställa krav på. Kom även ihåg att om du efter studenten bestämmer dig för att inte studera vidare, kommer du inte längre ha rätt till något stöd från dina föräldrar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare