Får man utöva nödvärn mot ett barn?

Hej! Jag undrar helt enkelt bara om det är lagligt att slå en som inte är myndig (under 18) om det är i nödvärn. Alltså om en tonåring skulle slå en person över 18, får den personen då slå tillbaks i nödvärn eller måste den bara ta det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig Lawline med din fråga!

Jag tolkar dig som att du undrar om en vuxen person har rätt att utöva nödvärn om denne blir slagen av en person som är under 18 år.

Nödvärnsrätten lagstadgas i 24 kap. 1§ brottsbalken, och inte begränsad till någon ålder eller vissa personkategorier. Lagtekniskt finns det alltså inget uttryckligt hinder för att utöva våld för att skydda sig från våld, när angriparen är under 18 år. Dock kan denna rätt begränsas av det generella utrymmet för att använda nödvärn.

Först krävs det att våldet utövas i en nödvärnssituation, i ditt exempel, handlar det då om ett överhängande brottsligt angrepp på person. Brottet måste dock vara överhängande eller påbörjad, det får alltså inte vara en hämndaktion i efterhand, att slå tillbaka bara för att någon slagit en. Att angreppet ska vara brottsligt hindrar inte att det kan begås av en person som inte är straffbar, alltså ett barn under 15 år. Dock kan ju angriparens person påverka dennes möjlighet att begå ett brottsligt angrepp, alla slag är ju inte att bedöma som misshandel, då det måste uppstått skada eller liknande. En femåring har i mer begränsad utsträckning möjlighet att orsaka annan skada i vad som krävs för att dennes gärning ska vara brottslig. Så redan av kravet på en nödsituation kan angriparens person i vissa fall medföra att det inte anses föreligga ett överhängande brottsligt angrepp, men såklart är det möjligt och inte orimligt.

En gärning som begås i nödvärn är brottslig om det utifrån angreppets beskaffenhet, det angripnas värde och omständigheterna i övrigt, är uppenbart oförsvarligt. Det är under dessa omständigheter våld mot barn skulle kunna anses brottslig, beroende på förutsättningarna i det enskilda fallet. Beroende på vilket våld som barnet använt, möjligheten att lösa situationen på ett annat sätt, hur våldet är riktat och liknande, kan det alltså anses uppenbart oförsvarligt att använda våld mot ett barn. Det är exempelvis högst osannolikt att om en femåring slår en vuxen i magen, att den vuxna skulle få slå barnet tillbaka i nödvärn. Men om en femtonåring angriper en vuxen med knytnävslag i ansiktet, är det inte lika osannolikt, beroende på hur situationen ser ut. Om det föreligger ett uppenbart missförhållande mellan gärningarna, och den vuxnes våld klart avviker från vad som behövs för att avvärja angreppet, kan det innebära att det är olagligt. Utrymmet påverkas alltså såklart av att angriparen är ett barn i den bemärkelsen av dels hur mycket våld ett barn ens kan kunna utöva, dels då den vuxnes möjlighet att lösa situationen på ett annat sätt ökar.

Även om våldet skulle vara uppenbart oförsvarligt, finns det visst begränsat utrymme att ändå gå fri, om man svårligen kunde besinna sig, så kallad godtagbar nödvärnsexcess (24 kap. 6§ brottsbalken). Då beaktar man bland annat den angripnes individuella egenskaper och förutsättningar för att besinna sig i den situationen utifrån exempelvis panik, psykisk sjukdom, rädsla och liknande. Det är dock ganska ovanligt att man frias här, det ska mycket till.

Sammantaget finns det alltså inget uttryckligt hinder för att med våld värja sig mot våld från person under 18 år. Dock ställs det generella krav på dels situationen, dels på angreppets beskaffenhet, som i sig i flera hänseenden påverkar en vuxen persons utrymme att utöva våld i nödvärn mot ett barn. Det är alltså inte omständigheten att angriparen har en viss ålder som begränsar den vuxnes nödvärnsrätt, utan det är angreppet och situationen i sin helhet, som på grund av barns begränsade möjlighet att orsaka skada och liknande, som spelar roll. Utan att veta mer om den specifika situationen kan jag inte säga mer om våldet varit befogat eller inte.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor, annars är du välkommen att återkomma till oss!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare