FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/03/2019

Får man vara folkbokförd på en adress där man inte bor?

Hej,

Vi hyr en radhus från en kvinna som äger den. För 6 månader sedan hon har folkbokförd sighjälv till adressen som vi hyr. Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Så som jag tolkat din fråga undrar du om det är olagligt att vara folkbokförd på en adress där man inte bor. Bestämmelserna kring folkbokföring finner vi i Folkbokföringslagen.

Utgångspunkten är att man ska vara folkbokförd på den adressen där man anses vara bosatt, 6 § Folkbokföringslagen. När man flyttar till en ny adress skall man enligt 25 § Folkbokföringslagen anmäla sin flytt inom en vecka till Skatteverket. Dock så finns det ingen påföljd om man inte anmäler en flytt eller om man är folkbokförd på en annan adress. Detta är inte kriminaliserat.

I de fall en person är folkbokförd på en adress där hen inte bor kan man vända sig till Skatteverket och anmäla detta. I sin tur kan Skatteverket undersöka frågan för att fastställa vem som bor vart. Skatteverket kan även begära att en person gör en flyttanmälan om man inte bor på den angivna adressen 31 § Folkbokföringslagen.

Det är alltså inget brott att vara folkbokförd på en adress man inte bor på, men om detta skulle störa er kan ni kontakta Skatteverket för en utredning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Masis VardanianRådgivare