FrågaPROCESSRÄTTVittna20/12/2017

Får man vittna mot sin pojkvän/man?

Hej, får man vittna mot sin pojkvän/ man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man måste inte vittna mot personer som är närstående. Som närstående räknas personer du är/har varit gift med. Parterna kan kalla en närstående som vittne men din trovärdighet är ofta begränsad eftersom du inte kan avge vittnesed. (Kapitel 36 3§ Rättegångsbalken)

Huruvida pojkvän kan anses vara närstående är mer komplicerat och rättsläget kring denna typ av förhållande är mer oklar. Det beror på hur länge ni varit i ett förhållande, om ni bor ihop, osv.

Skulle du inte anses vara närstående (t ex om han bara varit din pojkvän i en månad), kan du tvingas att vittna och då gör du detta under straffansvar. Skulle du ljuga eller tiga om viktig information under vittnesed kan du dömas för mened.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Eric NilssonRådgivare