FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott20/12/2020

Får medhavd alkohol intas i en lokal med serveringstillstånd?

Hej,

Jag äger en restaurang med alkoholtillstånd, kan jag och mina vänner dricka i restaurangen efter att jag har stängt för dagen? Utan att nån försäljning sker, alltså vi tar med egen alkohol.

Tack på förhand

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till alkohollagen.

Får medhavd alkohol intas i en lokal med serveringstillstånd?

Svaret på denna fråga är nej. På ett serveringsställe där serveringstillstånd gäller, till exempel din restaurang, får inte någon inta eller tillåtas inta annan alkohol än den som har serverats i enlighet med tillståndet (8 kap. 24 § alkohollagen). Detta innebär alltså att medhavd alkohol inte får intas på en restaurang som innehar serveringstillstånd. Det är endast den alkohol som restaurangen serverar i enlighet med sitt tillstånd som får intas.

Detta förbud är även straffsanktionerat, vilket innebär att man kan straffas för att man bryter mot det. Den som tillåter alkoholintag i strid med bestämmelsen jag skrivit om ovan, alltså tillåter att medhavd alkohol intas på en restaurang med serveringstillstånd, gör sig skyldig till olovlig hantering av alkohol (11 kap. 9 § alkohollagen). För detta kan man dömas till böter eller fängelse i max 6 månader.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare