FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/09/2020

Får min 16-åriga dotter flytta hemifrån?

Min 16 åriga dotter vill bo hos sin morfar, som bor långt ifrån min adress. Får hon det och då självklart även gå i gymnasie där? Båda föräldrars medgivande finns.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Regler om föräldrars skyldigheter finns i föräldrabalken (1949:381).

Underhållsskyldighet
Föräldrarna till ett barn är gemensamt underhållsskyldiga för barnet till dess att barnet fyllt 18 år. Om barnet fortfarande går i grundskola/gymnasium efter 18-årsdagen gäller underhållsskyldigheten till dess att skolgången upphör, dock längst intill dess barnet fyller 21 år (7 kap. 1 §). Underhållsskyldigheten uppfylls ofta "automatiskt" om barnet bor hemma hos sina föräldrar, men om barnet inte gör det måste föräldrarna fullgöra underhållsskyldigheten genom att betala underhållsbidrag till barnet (7 kap. 2 §). Vid beräknandet av storleken av bidraget ska hänsyn tas till barnets behov, föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga och barnets egna inkomster och tillgångar (7 kap. 1 §).

I ert fall
Det är helt okej för er dotter att flytta till sin morfar om hon vill det. Eftersom hon bara är 16 år måste ni som föräldrar dock uppfylla er underhållsskyldighet genom att ge underhållsbidrag till er dotter tills dess att hon gått klart gymnasiet. Bidraget kan fastställas av er sinsemellan, så länge barnets behov blir tillsett.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Lawline RådgivareRådgivare