FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/05/2018

Får min arbetsgivare ändra mitt anställningsavtal?

Hej! Jag undrar om min arbetsgivare får ändra mitt kontrakt under pågående sjukskrivning? Kontraktsändringen gäller till en tjänst med färre timmar och lägre lön. Vänligen H

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En grundläggande princip i svensk avtalsrätt är "pacta sunt servanda" som betyder att avtal ska hållas. Det här innebär i ditt fall att din arbetsgivare inte kan ändra ditt anställningsavtal utan din tillåtelse.

Om du och din arbetsgivare inte kan komma överens kan arbetsgivaren bestämma sig för att behålla ditt avtal i oförändrad form eller säga upp dig. Sakliga skäl måste alltid ligga till grund för en uppsägning, 7 § Lag (1982:80) om anställningsskydd. Sakliga skäl för uppsägning kan grunda sig i personliga skäl och/eller på grund av arbetsbrist. Att du är sjukskriven innebär inte att det finns några personliga skäl som talar för uppsägning. Arbetsbrist hänför sig bland annat till arbetsplatsens ekonomiska förutsättningar.

Sammanfattningsvis: Din arbetsgivare kan inte ändra avtalet utan din tillåtelse eftersom att det rör sig om en stor förändring av tjänsten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare