Får min arbetsgivare förlägga min semester under min heltidssjukskrivning, utan att berätta det för mig?

Hej

Pga arbetsskada har jag varit sjukskriven 2,5 månad över sommaren. Då lade min arbetsgivare ut min semester under sjukskrivning. Detta utan att ens informera mig. Detta gör att jag dels går miste om min huvudsemester och dels mister 10% av min lön som jag har rätt till under sjukskrivningen. Har de rätt att göra så?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler kring semester hittar du i semesterlagen (SemL).

Huvudregeln

Huvudregeln gällande semester är att det är arbetsgivaren som bestämmer när semestern ska förläggas (10-12§§ SemL). Däremot så framgår det att arbetsgivaren har förhandlingsskyldighet med din fackförening- om du är med i någon. Om din fackförening inte vill förhandla eller om du inte är med i någon så ska din arbetsgivare istället samråda med dig om när din semester ska förläggas (10§ 2 st SemL).

Om det inte går att komma överens om hur semestern ska förläggas så är det dock din arbetsgivare som får bestämma hur det kommer att bli, så länge inget annat har avtalats (11§ SemL).

Om beslutet hur semestern ska förläggas inte har skett genom en överenskommelse med dig eller din företrädare så måste din arbetsgivare underrätta dig om beslutet. Om det inte finns några särskilda skäl så måste du få underrättelsen senast två månader före sin semester börjar (11§ SemL).

Därav verkar det som att din arbetsgivare har gjort fel om den inte har underrättat dig om när du ska få din semester, så länge överenskommelsen inte har skett mellan din företrädare och arbetsgivaren, för som jag förstod det har den åtminstone inte skett mellan dig och din arbetsgivare.

Undantagsregeln

Om du är eller blir sjuk under din semester, på ett sådant sätt att du inte hade kunnat arbeta alls om du inte haft semester (100% sjuk) så har du rätt att få behålla de semesterdagarna till ett annat tillfälle när du är frisk. För att få behålla semesterdagarna så måste du begära utan dröjsmål att dessa dagar inte ska räknas som semesterdagar (15§ SemL).

Normalt så betyder "utan dröjsmål" att du måste begära att få behålla semesterdagarna och att det därmed istället ska räknas som sjukdagar, direkt när du kommer tillbaka ifrån semestern. Om du redan innan semestern påbörjas vet om att du kommer att vara sjukskriven så är det istället lämpligt att redan då begära att de dagarna ska vara sjukdagar.

I ditt fall så skulle jag argumentera för att du inte kunde meddela din arbetsgivare "utan dröjsmål" att du vill spara semesterdagar i och med att din arbetsgivare inte har talat om för dig att den förlagt semestern under denna period. Vilket gör att du inte kunde säga till om detta i förväg och inte heller direkt när semestern tar slut. Därmed skulle jag argumentera för att det är din arbetsgivares fel att din begäran kommer in senare och att det därmed bör räknas som att du meddelar din arbetsgivare "utan dröjsmål". Eftersom du inte kan meddela att du vill spara semesterdagarna innan du vet om att din arbetsgivare förlagt semestern under din sjukskrivning.

Mina rekommendationer till dig:

-Om du är med i ett fackförbund, kontakta dem för vidare gratis juridisk rådgivning

-Om du inte är med i facket och vill driva ärendet vidare så kan en av våra jurister titta närmare på ditt ärende, hjälpa dig i kontakten med din arbetsgivare, samt företräda dig i domstol om det behövs.

Du är varmt välkommen att kontakta mig på elin.englund@lawline.se för att få en offert för vidare hjälp av en av våra jurister.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare