Får min före detta sambo slänga min egendom?

Jag och min sambo separerade för ca 2 år sedan och fortfarande har han kvar mina saker som jag haft innan vi blev sambos samt att han slängt iväg saker som varit mina..får han göra så

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

I vanliga fall är det inte okej att vägra lämna tillbaka någon annans egendom eller slänga annans egendom eftersom det utgör brott (olovligt förfogande enligt brottsbalken 10 kap 4 §). Dock har det i ert fall gått så lång tid som 2 år sedan ni separerade. Det kan därför ses som att du avsagt dig besittningen till sakerna (de blir så kallat res delicta). De tillfaller då din sambo, som får göra vad han vill med dem. Det är således även okej att slänga dem.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare