FrågaEKONOMIÖvrigt28/02/2019

Får mina föräldrar göra en kreditupplysning utan mitt godkännande?

Jag har föräldrar som har gjort kreditupplysningr på mig utan mitt godkännande, de har även ringt till kronofogden och fått utdrag hemskickade om mig. Vad är tillåtet enlig lagen? Jag känner mig överkörd och det finns inga avtal om överförmyndare eller ekonomisk förvaltare.

Med vänlig hälsning,

Veronica Malmqvist

Lawline svarar

Hej

Och tack för att du vänder dig till Lawline.

Den som begär en personupplysning, alltså en kreditupplysning om en privatperson, ska ha ett så kallat legitimt behov av den. Det innebär att hen ska ha, eller vara på väg, att ingå ett kreditavtal med dig eller att hen i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning beträffande dig. En hyresvärd kan ha ett legitimt behov av en kreditupplysning om du ska hyra en bostad. Ett annat fall kan vara om en arbetsgivare tänker anställa dig i en högre position som dessutom innebär ett ekonomiskt ansvar, till exempel som bolagets ekonomichef.

Vad gäller skulderna hos kronofogden är dessa allmänna handlingar och dina föräldrar kan begära ut dem. De lyder under offentlighetsprincipen.

Fredrik JonssonRådgivare