FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/09/2021

Får mitt gym höja priset i efterhand?

Hej! Jag tecknade avtal för gym 12 månader 249kr/månad. Nu har gymmet höjt priset till 299kr i månaden utan att informera om detta. Deras enda information fanns på deras Facebooksida i ett nytt inlägg. Är detta verkligen okej?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Avtalet

Inom avtalsrätten gäller en princip kallad pacta sunt servanda. Denna princip är på latin och innebär att avtal skall hållas, det vil säga att träffade avtal skall vara juridiskt bindande. När du tecknat medlemskap till ett visst pris under en bindningstid är det ert avtalade pris som skall gälla. Därmed kan ditt gym inte kräva att du i efterhand ska betala ett högre pris än vad ni avtalat om under den tiden. I avtalsvillkorslagen 13§ står det att ett avtalsvillkor som innebär att konsumenten ska betala mer än det som i avtalet angetts vara priset är utan verkan mot konsumenten, om inte du uttryckligen godkänt villkoret. Att villkoret är utan verkan är ett juridisk sätt för att säga att det inte är gällande. För att denna lagparagraf skall bli tillämplig så krävs det att priset på 249 kr som du gick med på, finns angivet i det avtal du tecknade.

Felskrivning i avtalet

Om gymmet hävdar att det skett en felskrivning i avtalet så blir avtalslagen 32§ tillämplig. Enligt lagparagrafen stadgas att ett avtal kan bli utan verkan om ditt gym kan visa på att det skett en felskrivning i avtalet samt att du borde förstått eller misstänkt denna felskrivning. Jag har svårt att se att denna invändning från gymmet skulle vara till deras fördel, en eventuell felskrivning med 50 kr i skillnad anser jag inte vara något du i sådana fall borde förstått eller borde ha misstänkt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare