Får någon ta min Instagram-bild utan mitt samtycke?

Hej!

Jag har ett instagramkonto där jag lägger upp bilder på min hund.

Det har nu kommit till min kännedom att ett företag i Sverige utan min tillåtelse eller vetskap har använt sig av en av mina bilder när dom skickar hem paket till sina kunder. Jag fick reda på detta från en av deras kunder som skickade en bild på min bild som var med i paketet hon fått hem.

Jag har inte godkänt att dom får använda mina bilder och speciellt inte som en del i reklam för deras företag. Vad kan jag göra åt detta? Har jag rätt till någon form av kompensation? Jag har inte kontaktat företaget än utan vill gärna ha råd först.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline. Jag baserar på mitt svar på att du permanent bor i Sverige.

Bara du har upphovsrätt till dina bilder

Instagram är en US-amerikansk applikation men den svenska upphovsrättslagen (URL) gäller eftersom du bor i Sverige (8 kap. 60 § URL). Dina bilder av din hund tillhör dig enligt upphovsrättslagen (1 kap. 1 § 5 punkt URL). Du har alltså en s.k. upphovsrätt till dina egenhändigt tagna bilder enligt svensk rätt. En del av upphovsrätten är ensamrätten, som säger att bara du får använda dem (2 § URL). Ditt samtycke kan ge en annan part tillåtelse att använda dina bilder. Det har du dock inte gjort med företaget som har använt dina bilder för reklam. Det kan vara så att företaget har gjort intrång i din upphovsrätt.

Om företaget har gjort intrång i din upphovsrätt kan företaget dömas till böter eller fängelse (7 kap. 53 § URL). Du kan också ha rätt till ersättning (7 kap. 54 § URL). Hur mycket du kan ha rätt till beror på om du har haft omkostnader på grund av att företaget använde din bild utan ditt tillstånd.

Instagram får använda och sprida dina bilder

Även om du inte har gett en licens till företaget har du gett en viss typ av licens till Instagram. När du gick med på Instagram godkände du Instagrams användarvillkor. En del av användarvillkoren är att ge en icke-exklusiv licens till Instagram att få använda dina bilder. En licens är ett samtycke och ett undantag från ensamrätten. Du äger fortfarande bilderna, men Instagram får använda bilderna. Ordet icke-exklusiv innebär att Instagram får licensiera ut dina bilder till andra företag eller personer, utan att behöva meddela dig eller ge dig ersättning.

Alltså är det teoretiskt möjligt att Instagram har licensierat ut dina bilder till ett företag, till exempel just det företag som du nämner. Då är det lagligt och du kan inte göra något åt det. Det är lika teoretiskt möjligt att företaget har använt dina bilder utan att ha haft någon kontakt med Instagram. Då är det olagligt.

Anmäl användandet hos Instagram

Jag råder dig att ta kontakt med Instagram här och anmäla företagets användning av din bild. Läs mer om information om själva processen här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Caroline HalfvarsonRådgivare