FrågaEKONOMIÖvrigt30/08/2020

Får pengar som ska återlämnas brukas?

Hejsan, Jag hyr ett rum i andra hand med en hyra på 3500, samt en depositionshyra. Depositionen lades på ett bord i hallen, i ett kuvert. Senare samma kväll hittade jag samma kuvert brutet, och pengarna borta. Har hyresvärden rätt att använda depositionen för privat bruk innan uppsägelsen av kontraktet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline,

Detta är en intressant fråga då det rör sig om deposition, som sedan långt tillbaka i tiden inneburit i princip "en lös saks överlämnande i en persons förvar för att av honom i samma skick återställas."

Alltså äger inte den person åt vilken saken anförtros (depositarien) själva saken, utan särskilt medgivande, rätt att bruka densamma.

I detta fall rör det sig dock inte om en lös sak, utan snarare om pengar. Vad gäller pengar, är själva värdet som följer av föremålet av vikt, och inte pengarna som föremål i sig. Av denna anledning undantas pengar ifrån principen om att de ska återlämnas i samma skick. Istället är det av betydelse, vid sådana slags inlagsavtal (med pengadeposition), att samma summa pengar återlämnas.

Med det sagt har din hyresvärd haft rätt att använda depositionen för privat bruk innan uppsägelsen av kontraktet. Det som istället är av vikt är att denna summa slutligen kommer dig till handa.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare