FrågaÖVRIGTPUL/GDPR21/12/2021

Får personnummer anges synligt på postförsändelser?

Hej,

Om jag beställer en sak över nätet där försändelsen skickas till ett ombud.

På paketet/adresslappen står mitt personnummer synligt för alla, är detta tillåtet?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du ha lyckats ringa in, finns det en problematik med att ange personnummer på försändelser. Personnummer är nämligen en extra skyddsvärd personuppgift vilket framgår indirekt av 3 kap. 10 § Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning (DSL).

Det har framhållits av integritetsskyddsmyndigheten (IMY) att personnummer bör exponeras så lite som möjligt och ska därför inte synas på adressetiketter, i kuvertfönster eller i försändelser som sänds utan kuvert så att de är synliga för vem som helst.

Det du skulle kunna göra är att vända dig till den som skickade försändelsen och påpeka att detta, de måste då kunna motivera varför de har använt sig av ditt personnummer med hänsyn till bl.a ändamålet för behandlingen eller något annat beaktansvärt skäl som framgår av 3 kap. 10 § DSL. Är du inte nöjd med motiveringen skulle jag rekommendera dig att vända dig till IMY för att få bistånd i detta ärende. Förmodlingen inte, men kanske, har du möjlighet att få ut ersättning för detta om IMY anser att du har lidit en tillräckligt beaktansvärd skada av detta.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare