Får polisen samla bevis i en konversation personen inte vet är ett förhör?

Hej,

Kan polis samla in bevis som sedan ska ge underlag för rättegång ute på stan i tex tunnelbanan med en person utan dess vetskap om att det hålls ett förhör. Eller att polisen är ute efter bevismaterial som de sedan kan använda i rättegång mot denna person?

Lawline svarar

Hej! Vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om polisen får hålla förhör med någon utan att berätta att det hålls ett förhör. Jag tolkar det som att du även undrar om polisen sen får använda bevismaterialet i en rättegång.

Får polisen hålla förhör med någon utan att meddela att det hålls ett förhör?

Förundersökningen regleras av 23 kap. Rättegångbalken

Utgångspunkten är att polisen inte har någon skyldighet att tala om för dig att det hålls ett förhör. Detta gäller dock inte om du är skäligen misstänkt för brottet. Om du är skäligen misstänkt ska du bli underrättad om detta när du hörs (23 kap. 18 § Rättegångsbalken). Om du var skäligen misstänkt när polisen t.ex. pratade med dig i tunnelbanan var alltså det fel.

Polisen måste även iaktta objektivitetsprincipen (23 kap. 4 § Rättegångsbalken). Detta innebär att de måste bedriva förundersökningen objektivt.

Får polisen använda bevismaterialet i en rättegång?

I Sverige har vi något som kallas fri bevisföring. Detta regleras i 35 kap. 1 § Rättegångsbalken.

Det innebär att domstolen ska ta hänsyn till allt som lagts fram i målet. Vi har alltså inte samma system som man kan se i amerikanska tv-serier där vissa bevis klassas som otillåtna, utan alla bevis ska tas hänsyn till. Om något bevis har blivit införskaffat på fel sätt är det istället personen som fått tag i beviset som kommer få stå till svars för det felaktiga sättet, men beviset i sig blir inte otillåtet för det.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare