FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis04/01/2022

Får polisen ta urinprov på min sambo om jag har påträffats med narkotika?

Om en person blir stoppad av polisen o får lämna urinprov som är positivt på thc o förmodligen amfetamin pga medicinering av elvanse. Polisen gör husrannsakan, kan de då kräva att sambon lämnar urinprov?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du har blivit ertappad för narkotikainnehav och att du nu undrar om din sambo kan bli tvingad att lämna ett urinprov med anledning av ditt narkotikainnehav.

För att besvara din fråga tänker jag översiktligt redogöra för under vilka förutsättningar en polisman får ta ett urinprov.

Din fråga regleras i rättegångsbalk (RB), polislag (PL) och regeringsformen (RF).

När får en polisman kräva ett urinprov av en privatperson?

Alla är skyddad mot påtvingade kroppsliga undersökningar såsom urinprov enligt 2 kap. 6 § RF. Endast då det finns lagstöd får en polisman avtvinga dig ett urinprov. Urinprov är en typ av kroppsbesiktning (jfr 28 kap. 12 § 3 st RB) och får endast ske för ett brott på vilket fängelse kan följa och huvudsakligen på den som kan skäligen misstänkas för brottet (28 kap. 11-12 §§ RB). Dessutom ska ändamålet med kroppsbesiktningen vara proportionerliga i förhållande till kränkningen och intrånget som undersökningen medför (jfr 8 § PL).

I och med att polisen vill ta urinprov på din sambo i syfte av att utreda henne för narkotikabrott kan polisen inte stödja sig på dina handlingar för att få ta urinprov.

För att Polisen ska få ta urinprov på din sambo krävs alltså att polisen har skäligen misstanke om att din sambo har begått ett brott varpå fängelse ingår i straffskalan. Narkotikabrott har fängelse i straffskalan (1 § nsl).

Min bedömning är att ditt narkotikainnehav inte är en tillräcklig förutsättning för att din sambo ska nå upp till misstankegraden "skäligen misstänkt" för narkotikabrott. Polisen behöver ytterligare omständigheter som talar för att narkotika kan påträffas i din sambos urin.

Slutsats

Polisen måste ha lagstöd för att få ta urinprov. Det kräver att personen skäligen kan misstänkas för brottet, att det ingår fängelse i straffskalan och att åtgärden är proportionerlig och ändamålsenlig, dvs att polisen har skäl att anta att narkotika kan påträffas i din sambos urin med anledning av omständigheter hänförliga till henne/honom.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare