FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/12/2020

Får Polisen urintesta någon som är dömd för ringa narkotikabrott när denna påträffas i trafiken?

Hej!

Jag är snart dömd för ringa narkotikabrott samt innehav. Polisen berättade i samband med detta att om jag kör bil och möter en polisbil så får de upp att jag som är bilägaren är dömd och jag kommer då stannas och behöva lämna urinprov. Stämmer det att polisen kommer stanna mig varje gång de möter mig i trafiken och kommer jag vara tvungen att lämna urinprov? Jag undrar detta då det lär vara THC kvar i urinet från innan det att jag blev "tagen" som kan sitta kvar i flera månader och jag vill inte bli dömd för rattfylleri för detta.

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Rättegångsbalken 28 kap. 11 § reglerar i vilka fall polis får begära kroppsbesiktning (bland annat i form av urinprov). För detta krävs en skälig misstanke om ett brott på vilket fängelse kan följa. Justitieombudsmannen definierar skälig misstanke som konkreta, objektivt underbyggda omständigheter som med viss styrka talar för att personen i fråga har begått den gärning som misstanken avser (JO 1992/93 s 204). Endast den omständigheten att du blivit dömd för ringa narkotikabrott utan andra indicier på att du kör påverkad, föranleder förmodligen inte en skälig misstanke om brott. Däremot kan det, i kombination med andra omständigheter såsom att du kört för fort eller slarvigt, skapa upphov för en sådan skälig misstanke - som alltså kan föranleda polisen att begära ett urinprov. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare