Får privatpersoner köpa domar online?

Hej!

Är det brottsligt att för mig som privatperson att köpa en utfärdad dom som gäller en annan person?

Som exempel, får jag gå in på lexbase och köpa en dom som gäller min kompis som har blivit dömd för misshandel? Eller begår jag då en brottslig handling?

Mvh en nöjd läsare!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Alla får ta del av allmänna handlingar, vilket står i 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen.

Det du frågar om är därför helt lagligt!

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare