FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/10/2020

Får säljare av ett spel ställa krav som inte återgivits i avtalsvillkoren?

Man behöver köpa ett konto för att spela ett spel. Spelföretaget säger att man måste ändra mailen man använder till en mail som slutar med : @spelföretagetsnamn.com . Om man inte gör det blir ens spelkonto ogiltigt. Det stod inget om det i användarvillkoren när man gjorde kontot.

Får de göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såvida spelföretaget inte uppgivit kravet i något villkor som tillhandahölls dig innan du ingick avtal och köpte ett konto, vore det kontraktsstridigt att med ens införa ett sådant villkor och vid vägran stänga ned ditt konto som du har betalat för. De gör sig med andra ord skyldiga till avtalsbrott. Ytterst har du rätt att häva avtalet (väsentligt avtalsbrott, obefogad inaktivering av konto rubbar förutsättningarna för köpet), begära pengarna tillbaka och i förekommande fall kräva skadestånd.

Vill du ha hjälp att gå vidare med ditt fall rekommenderar jag att du använder någon av Lawlines betaltjänster, https://lawline.se/contact

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Pontus FridénRådgivare