FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/11/2019

Får säljaren hålla kvar förskottsbetalning av lös egendom vid ångrat köp?

Jag ville köpa en telefon från marketplace på Facebook och sa att jag betalar en summa i förväg så att hen kan ha telefonen tills jag kan betala in resterande pengar men nu har jag ångrat mig och vill inte köpa telefonen längre. Då säger personen att hen inte betalar tillbaka en handpenning fast vi inte kommit överens om att det är en handpenning. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar inte någon särskild lag, utan stor hänsyn ska tas till vad ni har kommit fram till i er konversation. Frågan om handpenning har visserligen behandlats ingående i olika rättsfall, men de har då handlat om handpenning vid köp av fastighet.

Det har i allmänna diskussioner ansetts att en utgångspunkt vid köp av lös egendom är att en handpenning ska anses utgöra en förskottsbetalning, vilket innebär att säljaren ska betala tillbaka handpenningen om affären inte genomförs. Denna utgångspunkt bör anses vara särskilt gällande i ditt fall i och med att ni inte har kommit överens om att din förskottsbetalning ska anses utgöra en handpenning. Om ni inte har kommit överens om att din betalning ska anses utgöra en sådan handpenning som säljaren får hålla kvar om du ångrar köpet, bör säljaren vara skyldig att återbetala dig.

Om säljaren däremot har lidit skada av att du inte genomfört köpet skulle säljaren troligen ha rätt att kräva skadestånd. Säljaren skulle då troligen ha möjlighet att begära att du ersätter skadan.

Din situation är inte särskilt reglerad och kräver tolkning av vad du och säljaren har sagt. Jag råder dig därmed att boka tid med en jurist för att veta hur du ska gå vidare i fallet. Det kan du göra här: https://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare