Får SEB kräva ränta för en gammal skuld?

Hej!

En vän har en gammal skuld till SEB banken. Slutade betala på den för nio år sedan,jobbade utomlands sex år. Nu är hon hemma och pratade med banken Ang annat. Då kom det upp att hon fortfarande har en skuld hos dom som är obetald. Efter samtalet drog dom 30 000:- som ränta sa dom. Har dom verkligen rätt att göra så??

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av räntelagen (förkortas RL).

Inledningsvis kan sägas att SEB har rätt att ta ut ränta på din väns skuld hos dem. Räntan för en viss skuld är i regel avtalad sedan innan, för mer information om det är mitt råd att kolla på själva låneavtalet. Alldeles oavsett om det har avtalats om ränta eller inte har dock, som nämnt, SEB rätt att kräva ut ränta.

Den ränta SEB har rätt att kräva kallas dröjsmålsränta och börjar löpa från förfallodagen för skulden, dvs. den dag då din vän skulle ha betalt enligt låneavtalet (3 § RL). Denna ränta löper från förfallodagen till dess att betalning sker, här verkar det vara minst nio år. För att få någon koll på om just 30 000 kr är ett okej belopp för SEB att kräva i fallet kan man tänka på att denna dröjsmålsräntan ska ligga på referensräntan för den aktuella perioden plus 8 % (6 § RL). Referensräntan är idag 0 % och resultatet är därför 8 % idag. Referensräntan ligger dock inte alltid på 0 %, för nio år sedan denna period låg den på 2 %.

Vill ni själva testa att räkna ut vad räntan för skulden borde ligga på kan ni göra det via Kronofogdemyndighetens verktyg på följande länk:

https://www.kronofogden.se/Berakningavskuldranta.html

Kom dock ihåg att dröjsmålsräntan självt inte nödvändigtvis kan ge ett komplett svar på om SEB kan kräva 30 000 eller inte då det som sagt kan finnas en avtalad ränta.

Sammanfattning

SEB får kräva ränta, åtminstone dröjsmålsränta men också eventuellt en avtalad ränta. Om denna ränta uppgår till exakt 30 000 kr eller inte kan jag inte svara på men Kronofogdemyndighetens verktyg kan här vara till hjälp.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare