FrågaAVTALSRÄTTGåva19/09/2021

Får skadestånd ges som gåva till någon som utsatts för brott?

Hej!

Får en gärningsman som beviljas skadestånd använda det till att ersätta brottsoffret?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja:

Om en person beviljas skadestånd, får han eller hon råda fritt över sina pengar. Personen får bestämma att en samtyckande mottagare (t.ex någon som utsatts för brott) ska få dessa i gåva.

Mitt svar på din fråga förutsätter avsaknad av kontaktförbud.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare