FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess31/12/2021

Får Socialtjänsten lämna uppgifter om mig till Försäkringskassan

Hej, min handläggare på ekonomisk bistånd har lämnat ut information till f kassan om min utredning. Där står all information om mina resor förhållanden osv. Jag känner mig kränkt och utsatt för det. Är det inom ramen av sekretess att gör så? De vill utreda felaktiga utbetalningar som jag hela tiden nekat till pga det inte är sant. Allt vi pratat om tillsammans har de lämnat ut.

De misstänker sambo skap under tiden jag sökt bistånd trots jag sagt att jag var ensam. Så de skickade allt till f kassan och det var saker vi talat om tillsammans osv

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 12 kap. 7 § Socialtjänstlagen är socialnämnden skyldig att lämna uppgifter till statlig myndighet om ekonomisk hjälp om syftet är att undvika felaktiga utbetalningar. Av 110 kap. 31 § Socialförsäkringsbalken är myndigheter inklusive kommunala myndigheter skyldiga att lämna ut uppgifter om en namngiven person om det behövs. Dessutom finns det en lag som säger att myndigheter inklusive kommunala myndigheter ska lämna underrättelse till andra myndigheter om de misstänker felaktiga utbetalningar (3 § Lag om underrättelseskyldighet vid felaktiga utbetalningar från välfärdssystemet).

Den viktigaste lagen i detta sammanhang är Offentlighet och sekretesslagen (OSL).

Enligt 26 kap. 1 § OSL gäller sekretess (hinder att lämna ut uppgifter om person) inom socialtjänsten. Sekretessen kan dock brytas om det framgår av lag att en myndighet har skyldighet att utlämna uppgifter till en annan (10 kap. 28 § OSL). Så är det i detta fall. Dock måste myndigheten göra en noggrann prövning som dokumenteras, det har JO (Justitieombudsmannen som ska ha koll på att myndigheter sköter sig) konstaterat (JO-beslut Dnr. 6288-2019).

Sammanfattningsvis kan du utgå ifrån att socialnämnden har haft rätt att lämna ut dina uppgifter, men de måste göra en noggrann prövning av sekretessen och dokumentera det ordentligt.

Franck OlofssonRådgivare