FrågaFAMILJERÄTTFaderskap27/11/2020

Far utan biologisk anknytning?

Kan en man vara far till ett barn i rättslig mening, utan att vara det biologiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar reglerna i föräldrabalken (FB). Den som har adopterats ska som utgångspunkt anses som adoptivförälderns barn och inte som barn till sina tidigare föräldrar (4 kap 21 § FB). Detta innebär att en far som adopterar ett barn kan vara far i rättslig mening, utan att vara det biologiskt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare