Får vakt föra bort dig vid misstanke om stöld?

Jag var och handlade på Coop i Skellefteå... När jag har betalat slänger jag kvittot i papperskorg...Det är så varmt där inne så jag ställde mig i läsk kassan... Då kommer det fram 2 civilklädda vakter en visar legg.. & säger till jag följa med till deras kontor..Jag vill förstås inte det efftersom jag.vet att jag inte hade tagit någonting... Vakten har tagit upp mitt kvittot från papperskorg.. Jag följer med till kontoret men före det var vakterna mycket högljudda så alla min kompisar med barn hörde allting... På kontoret läser den ene på kvittot att jag har betalat för allt.... Det så så kränkande.. Får dom göra så?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag att de civilklädda vakterna är väktare eller ordningsvakter. En väktare har inga andra befogenheter än vad privatpersoner har. Ordningsvakter har fler befogenheter, men då du inte har uppträtt våldsamt eller liknande kommer de lagar som påverkar situationen vara detsamma oavsett om det var en väktare eller ordningsvakt som stoppade dig. Att de ledde iväg dig till en annan plats innebär ett temporärt frihetsberövande. Ett frihetsberövande kan vara okej under vissa situationer. Som väktare och ordningsvakt har man dock rätt till ett s.k envarsgripande (24 kap. 7 § st. 2 rättegångsbalken).

Ett envarsgripande innebär att man har rätt att gripa en person som begår eller har begått ett brott och försöker ta sig från brottsplatsen. Det föreligger således ett krav på att det måste ha skett ett brott för att ett ensvarsgripande ska komma på fråga. Vidare måste brottet kunna leda till ett fängelsestraff. Om brottet endast kan leda till böter innebär detta att det inte är tillåtet med ett envarsgripande.

Eftersom du handlade på en matvarubutik innebär detta sannolikt att väktarna trodde du hade stulit varor. Eftersom det är lågt värde på varorna hade du begått brottet ringa stöld, om det faktiskt var så att du stulit något (8 kap. 2 § brottsbalken). Detta brott kan leda till fängelsestraff, vilket hade berättigat ett envarsgripande. MEN eftersom du inte har begått ett brott finns därför inget skäl för väktarna att föra iväg dig. Vad jag kan uppfatta utifrån hur du har beskrivit situationen har väktaren/ordningsvakten gjort fel, då det inte räcker med misstanke för ett envarsgripande.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare