Får väktare på tåg avlägsna ordningsstörande personer?

Innebär 9 kap. 3 § järnvägslagen att en väktare anställd för att upprätthålla ordning och säkerhet ombord på ett tåg får fysiskt avlägsna en person som stör ordningen? Detta är något som inte vanligen ingår i en väktares befogenheter, därav frågan.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att 9 kap. 3 § järnvägslagen bemyndigar befattningshavare i säkerhets- eller ordningstjänst att avlägsna personer som stör ordningen. En sådan befattningshavare skulle kunna vara en väktare, men det kan även vara någon annan som är ansvarig för säkerheten ombord, exempelvis lokförare eller tågvärdar.

I sammanhanget bör det dock nämnas att befattningshavaren inte får tillgripa strängare medel än förhållandena kräver (9 kap. 4 § järnvägslagen).

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Jonatan SundqvistRådgivare