Får varumärkesord användas i domäner?

Hej!

Jag har köpt en domän och tänker driva en webbutik. Utan att avslöja min nisch så skriver jag ett annat namn, tex. "inlinesfabriken". Är det lagligt? Inlines tex är ett varumärke, men mitt syfte är att sälja Rollerblades. Förstår ni frågan? Strider detta mot copyrights? Själva företaget som äger domänen kommer heta något helt annat namn.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder digt till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om man får skapa en domän som innehåller namnet på ett visst varumärke till exempel inlines som du skriver. För att förtydliga är det Rollerblade som är ett märke på inlines och inte inlines som är ett eget märke. Regler som berör varumärkesrätt hittar du i varumärkeslagen (VML). Jag kommer att använda mig av olika exempel för att besvara din fråga eftersom du inte vill avslöja exakt vad för domännamn du tänkt använda.

Särskiljningsförmåga

För att något ska kunna utgöra ett varumärke krävs att varumärket bland annat har så kallad särskiljningsförmåga (1 kap 4 § VML). Särskiljningsförmåga innebär att varumärket ska göra så att en viss vara till exempel inlines kan skiljas från andra inlines genom varumärket (1 kap 5 § VML). Det vill säga genom användning av varumärket Rollerblade kan man skilja Rollerblades egna inlines från inlines av andra märken.

Det finns dock ett undantag som säger att varumärken som i dagligt språkbruk kommit att bli en vanlig beteckning av varan eller tjänsten inte är skyddade av varumärkesrätten (1 kap 5 § 2 stycket 2 punkten VML). Om jag återigen tar ditt exempel Rollerblade har Rollerblade istället blivit ett ord som används för att benämna inlines eller rullskridskor. Därför kan det inte anses ens vara ett varumärke och därför finns inget skydd. Du skulle därför kunna döpa en domän till exempelvis rollerbladefabriken. Det finns därmed inte heller något som hindrar att använda exempelvis Rollerblade i företagsnamnet eftersom Rollerblade inte ens kan klassas som ett varumärke.

Ett annat exempel är varumärket Thermos som istället för att ses som ett varumärke är mer känd som den produkt som tillverkas det vill säga termosen. Därför är Thermos inte ett skyddat varumärke. Andra exempel på sådana märken är festis, frisbee och så vidare.

Sammanfattande bedömning

Såsom jag förstod din fråga tänkte du dig en liknande situation för din domän. Som skulle innehålla ett varumärke som istället blivit en vanlig benämning på en produkt till exempel Rollerblades och termos. Ett varumärke som är så etablerat att många använder det som benämning på varan oavsett varumärke är inte skyddat och får därför användas. Det finns därför inget som hindrar dig från att tillämpa ett sådant varumärke i din domän.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare