FrågaPROCESSRÄTTVittna31/12/2020

Får vittnen begäras på belastningsregister?

Var i Lagtexten står det att en Åklagare inte får använda sig av belastningsregistret när det gäller ett vittne?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Det korta svaret är att det inte finns en sådan lagreglering. Enligt Rättegångsbalken 46 kap. 9 § får belastningsregister begäras av den tilltalade (den misstänkta) i den utsträckning det behövs. Regleringen benämner dock inte vittnen. Således synes alltså inget särskilt lagstöd finnas för åklagare att kräva utdrag från belastningsregistret ifrån vittnen. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare