Fastighets anskaffningsvärde vid gåva

Hej!

Jag och min syster fick våra föräldrars fastighet som gåva, hälften vardera.

Därefter köpte jag min systers andel för 100 000 kr.

Nu ska fastigheten säljas och jag undrar vad anskaffningsvärdet för hela huset blir?

Blir det 200 000 eller . . . .

Undrande säljare

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 44:21 inkomstskattelagen framgår det att någon som tar emot en tillgång som gåva hamnar i samma skattemässiga situation som den tidigare ägaren. Om bara en av er övertagit fastigheten hade anskaffningsvärdet varit detsamma som för era föräldrar.

När ni nu övertar hälften vardera blir ditt initiala anskaffningsvärde 50% av era föräldrars anskaffningskostnad. När du sedan köper din systers andel för 100 000 kr lägger du till det till ditt initiala anskaffningsvärde.

Jag ställer upp ett exempel för att illustrera detta tydligare. Vi antar här att dina föräldrars anskaffningskostnad var 400 000 kr. Ditt initiala anskaffningsvärde blir då 50% av 400 000 kr dvs 200 000 kr. Till detta lägger du de 100 000 kr du köpte din systers andel i fastigheten för. Ditt totala anskaffningsvärde blir då 200 000 kr + 100 000 kr = 300 000 kr.

Eftersom det inte framgår av din fråga vad dina föräldrars anskaffningskostnad var går det ej att ge ett exakt svar på din fråga. Jag rekommenderar därför att du vänder dig till dina föräldrar för att få reda på vad anskaffningskostnaden för fastigheten var när dem förvärvade den.

Jag hoppas att det klarnat något, du är varmt välkommen att återkomma om det skulle vara något mer. Du kan läsa mer om anskaffningsutgift och skatt på försäljning av bostäder på skatteverket.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare