Fastighetsförsäljning skatteuträkning

Köpte huset för 165000 för 38 år sen om jag säljer det nu och får 2 miljoner för det vad får jag betala i skatt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga !

När du säljer en fastighet du äger är det skattemässigt en avyttring av en kapitaltillgång, formeln för beräkningen av skatt hittar du i 44 kapitel 13-14 § Inkomstskattelagen. Formeln ser ut som följande: Försäljningspriset - försäljningskostnader - omkostnadsbeloppet. Jag vet inte vad du har haft för försäljningskostnader om du haft några sådana, eller vilka omkostnader som du har haft. Vad som är omkostnader beskrivs i 44 kapitel 14 § Inkomstskattelagen, men för just fastigheter finns ytterligare regler om vad du kan dra av från skatten som omkostnadsbelopp i 45 kapitel 11-12 § Inkomstskattelagen. Jag har ingen aning om vilka ombyggnationer din fastighet har genomgått, så mitt svar kommer alltså att ignorera både försäljningskostnader och avdrag för ombyggnationer. Det kan alltså mycket väl bli så att du i verkligheten får betala en lägre skatt än den jag nämner här.

Du ska inte skatta för hela beloppet när du säljer en fastighet, bara 22 trettiondelar ska tas upp till beskattning (45 kapitel 33 § Inkomstskattelag). Du ska alltså bara ta upp 1 466 666 kronor till beskattning. Av det beloppet får du räkna bort 165 000, alltså dina anskaffningsutgifter. Du har alltså en skattepliktig kapitalvinst på 1 301 666 kronor. Skattesatsen för kapitalvinster är 30 % jämnt, du kommer alltså att betala 390 499 kronor i skatt.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare