Fastighetsöverlåtelse mellan närstående under taxeringsvärde

Jag äger en fastighet med mina fyra syskon som är taxerad till 1 875 000. Mina syskon bor på fastigheten. Jag skall köpas ut för 350 000. blir det skatt på pengarna? För jag får mindre än det är taxertat till...Kan man kalla det gåva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har valt att dela upp mitt svar på två olika delar. En del som handlar om kapitalvinst och en som handlar om stämpelskatt.

Kapitalvinst

Huvudregeln är att en vinst ska kapitalvinstbeskatts. Det innebär att när du säljer en tillgång med vinst beskattas vinsten du gjort, se 44 kap. 1 och 13 § Inkomstskattelag (1999:1229)

1.1 Är överlåtelsen en gåva?

Ett undantag från den här regeln finns för gåvor. Gåvor är inte att se som en försäljning och det inte blir någon vinst att beskatta enligt 44 kap. 3 § Inkomstskattelag (1999:1229).

Det finns särskilda regler när man säljer en fastighet under taxeringsvärdet. I ditt fall är försäljningen delvis en gåva och delvis ett köp, eftersom du säljer till ett pris under taxeringsvärdet. Det här kallas blandat fång och för att avgöra om det ska ses som ett köp eller gåva tillämpas den så kallade huvudsaklighetsprincipen. Principen säger att om det finns en gåvodel ska hela överlåtelsen ses som en gåva RÅ 1981 1:29

Eftersom fastigheten är taxerad till 1 875 000 och ni är fyra ägare betyder det att varje andel är värd 468 750. Du säger att du får en ersättning på 350 000 kronor, så du "ger" alltså bort totalt 118 750 kronor till de andra delägarna RÅ 1981 1:29. Det finns en gåvodel och därför ska hela överlåtelsen ses som en gåva och du ska inte beskattas på eventuell kapitalvinst du gjort.

1. 2 Blir det några konsekvenser för de andra delägarna?

Eventuell skatt på vinsten ska betalas av de resterande ägarna den dagen de säljer sin del/hela fastigheten. Det här följer av kontinuitetsprincipen i 44 kap. 21 § Inkomstskattelag (1999:1229). Man kan säga att den vinst du egentligen borde skattat för får dom "överta".

2. Stämpelskatt

De reglerna som angivits ovan handlar om kapitalvinstbeskattning.

Utöver de här finns särskilda regler för att räkna ut stämpelskatten (lagfartskostnaden) när man överlåter fastigheter. Huvudregeln är att stämpelskatt inte tas ut vid gåvor. Men (!) om du skulle betala mer än 85 % av taxeringsvärdet som gällde året före det år som lagfarten beviljas ska stämpelskatt tas ut. Detta följer av 5 och 9 §§ Lag (1984:404) om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter.

Jag rekommenderar därför att undersöka vad taxeringsvärdet var året före lagfarten beviljades och jämföra det med ersättningen och se om du behöver betala stämpelskatt eller inte!

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare