FrågaSKATTERÄTTArvsskatt05/02/2017

Fastighetsskatt på testamenterat hus

Hej

Min fråga är. Min Mor har testamenterat sitt hus till mig.

Blir jag då tvungen att betala någon fastighetsskatt på detta, eller sker detta endast om jag säljer huset?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Sedan 2005 är arvsskatten avskaffad i Sverige. Detta innebär att du inte behöver betala någon skatt i samband med arvsskiftet. Någon skatt betalas alltså inte på arvet och mottagandet av fastigheten i sig. Däremot ska skatt, precis som du skriver, betalas när fastigheten säljs. Vad som ska skattas är då själva kapitalvinsten (d.v.s. försäljningspriset - anskaffningsutgiften och eventuella förbättringsutgifter som din mor betalat).

Hoppas svaret var till din hjälp!
Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare