FrågaFAMILJERÄTTFaderskap04/11/2020

Fastställande av faderskap

Genom DNA prov har jag ansetts vara far till en son född 6 juni 1949 . modern avliden 2011. Har aldrig haft något förhållande med modern. Sonen tänker anlita advokat för att fastställa faderskapet. vad vidtager jag för åtgärder.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har tolkat det som att du undrar vilka åtgärder du kan vidta när någon vill få sitt faderskap (då du är den potentiella fadern) fastställt. Jag utgår också från att barnet inte ännu har någon fastställd fader.

Svaret på din fråga regleras i Föräldrabalken (FB).

Hur sker bekräftelse av faderskapet för ett barn?

Det finns flera olika sätt som faderskapet till ett barn kan fastställas. Utgångspunkten i svensk rätt är den så kallade faderskapspresumtionen.

Faderskapspresumtionen innebär att moderns make presumeras vara far till barnet enligt 1 kap. 1 § FB. Du har däremot klargjort att du inte har haft ett förhållande med modern tidigare och därav så har denna presumtion inte varit tillämplig på din situation.

Kan faderskapet fastställas på annat sätt?

Ifall modern är ogift så kan istället faderskapet fastställas med en bekräftelse eller med ett domstolsbeslut (1 kap. 3 § FB). Det första sättet som faderskapet kan fastställas är genom att fadern utför en faderskapsbekräftelse enligt 1 kap. 4 § FB. Detta innebär att fadern utför en skriftlig bekräftelse om att han är fadern till ett barn.

Det andra sättet som ett faderskap kan fastställas är genom en dom. Detta är en talan som endast får väckas av barnet för att fastställa faderskapet enligt 3 kap. 5 § FB. Faderskapet kan fastställas ifall det genom en genetisk undersökning är utrett att mannen är barnet far enligt 1 kap. 5 § punkt 1 FB.

Utifrån uppgifterna du har lämnat så bör barnet ha en möjlighet att väcka en talan om att få faderskapet fastställt. Denna talan bör också bifallas då det är utrett att du är barnets biologiska fader genom DNA-provet. Det finns således ingen möjlighet för den potentiella fadern (du) att vidtaga några åtgärder för att påverka domstolsbeslutet.

Kan det fastställda faderskapet hävas i efterhand?

Utifrån uppgifterna du har lämnat så framstår det som troligt att en talan för att fastställa faderskapet kommer bifallas. Detta innebär att domstolen kommer fastslå att du är barnets fader. Finns det då någon möjlighet för dig att häva det fastställda faderskapet?

Enligt svensk rätt så finns det en möjlighet för fadern att häva faderskapet till ett barn. Däremot förutsätter det att fadern kan bevisa att han inte är biologisk far till barnet. Eftersom det redan är bekräftat att du är barnets biologiska far så innebär detta att du inte har någon möjlighet att häva ett eventuellt fastställt faderskap.

Sammanfattningsvis så har alltså barnet en möjlighet att väcka en talan för att fastställa att du är hans pappa. Ifall barnet väcker denna talan som sedan bifalles (fastslås av domstolen) så finns det som utgångspunkt en möjlighet för den fastställda fadern att häva faderskapet. Detta förutsätter däremot att fadern inte är biologisk far till barnet, vilket du har informerat mig om att du är. Slutsatsen är alltså att du inte kan vidta några åtgärder för att påverka beslutet som eventuellt ska tas.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victoria AnderssonRådgivare