FrågaFAMILJERÄTTFaderskap30/11/2020

Fastställande av faderskap

Hej, Min partner fick reda på i somras att han har blivit pappa. Mamman till barnet hade inte berättat att hon var gravid och inte heller erkänt honom som pappan på papper. Hon har ensam vårdnad. Han vill ha barnet i sitt liv men mamman tänker flytta med barnet till sitt hemland. Så min fråga är får hon göra det? och vad kan han göra att få vara en del av sin dotters liv? Och vad gör man om mamman hinner flytta Utomlands med dottern?

Lawline svarar

Hej,

Socialnämnden är skyldig att undersöka vem som kan vara fadern till barnet, om faderskap inte kunde fastställas vid barnets födsel, 2 kap 1 § föräldrabalken. De ska då försöka ta reda på vem som kan vara fadern till barnet.

Faderskap kan även fastställas genom dom om det genomförts en genetisk undersökning att han är pappa till barnet, 1 kap 5 § FB. Det är då barnet själv som måste föra talan, men om barnet är omyndigt kan den föras av socialnämnden eller modern. Därmed skulle jag rekommendera honom att tala med socialstyrelsen, eftersom han inte kan föra denna talan själv.

Om faderskapet kan fastställas kan han enligt 6 kap. FB ansöka om vårdnaden eller umgänge med barnet. Om faderskapet däremot inte kan fastställas kan möjligheterna för att stoppa flytta vara liten, eftersom att han inte rättsligt är pappan till barnet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare