Fått hem falsk betalningspåminnelse avseende parkeringsavgift- borde jag vara orolig?

Jag har fått en påminnelse angående en kontrollavgift för en parkering i Botkyrka. Varken jag eller min bil har någonsin varit i Botkyrka, vi bor 33 mil därifrån. Jag har skickat ett bestridande till företaget men inte fått svar än. Någon faktura fick jag aldrig, bara en påminnelse som går till inkasso redan om 26 dagar. När jag söker på företaget får jag ett flertal träffar på artiklar där folk berättar om gangstermetoder från samma företag, hur de hotar med rättegång om betalning inte kommer in, hur de fortsätter att kräva betalt fast bevis finns för att de har fel mm.

Många har betalat sin avgifter av rädsla för dyra och tidskrävande rättegångar men hur orolig bör jag vara? Det är väl ändå upp till dem att bevisa att jag har varit där och några sådana bevis kan omöjligen finnas. Jag var på jobbet den dagen men rent krasst så kan jag ju inte bevisa att jag inte cyklade och att inte någon annan hade min bil.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det här fallet kan parkeringsföretaget knappast ha några bevis för att din bil stod parkerad i Botkyrka. Istället verkar ju företaget, precis som du skriver i din fråga, använda hot om eventuell rättegång som påtryckningsmedel för att försöka få dig att betala in pengar.

Om jag hade varit i din situation så hade jag definitivt inte betalat in dessa pengar. Jag hade inte heller varit orolig för att företaget skulle driva detta ärende till tingsrätten. Precis som du är inne på kommer företaget ha bevisbördan för att din bil stod parkerad i Botkyrka på den aktuella dagen och tiden. Detta beror på den så kallade bevissäkringsteorin som innebär att den part som har lättast att prestera bevisning för en viss företeelse ska åläggas bevisbördan för den företeelsen.

I ditt fall är det lättare för företaget att prestera bevisning rörande att din bil befann sig i Botkyrka den aktuella dagen än det är för dig att bevisa att din bil inte befann sig i Botkyrka och enligt bevisäkringsteorin ska företaget därför åläggas bevisbördan. Det hade exempelvis varit lätt för företaget att fotografera din bil om den hade varit parkerad i Botkyrka eller på annat dokumentera att den befann sig där.

Jag hoppas situationen löser sig. Som sagt skulle jag dock inte oroa mig så mycket över detta.

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare