FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/11/2021

Fel i begagnad vara som köpts av privatperson

Hej, jag har precis köpt och fått hem ett par begagnade termobyxor till vår dotter. Dem har köpts av en privatperson. På sms har säljaren skrivit att byxorna är ifrån 2019 när jag gick hem den och tittar i dem, så är den ifrån 2010. Byxorna är märkta med årgång vid tvättlappen. Nu vill jag ha prisavdrag på köper alternativt häva det med pengarna tillbaka. Jag har betalat 266kr för byxorna nypris är 999kr. Men anser att ett par 11år galla byxorna inte är värda 266kr.

Vad säger köplagen? Hur kan jag göra?

Har samtliga kontaktuppgifter till säljaren, har skrivit sms men får inte svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du har köpt byxorna av en privatperson kommer jag att tillämpa Köplagen (förkortat KöpL) (se 1 § första stycket och 4 § KöpL, jfr. 1 § första stycket Konsumentköplagen).

Byxorna är felaktiga

Eftersom tillverkningsåret inte stämmer överens med vad säljaren har angett föreligger ett fel (se 17 § första och tredje stycket KöpL). Även om säljaren har sålt byxorna i "befintligt skick" eller liknande så föreligger ett fel eftersom den uppgift om tillverkningsåret som säljaren angett inte stämmer (se 19 § första stycket första punkten KöpL).

Du ska ha meddelat säljaren när du upptäckte felet

En förutsättning för att du ska kunna göra gällande att varan är felaktig är att du meddelat säljaren om felet då du upptäckte det, eller inom rimlig tid efter att du upptäckte felet (se 32 § första stycket KöpL). Som köpare har du en undersökningsplikt, och ska i princip undersöka varan så snart möjligt (se 31 § KöpL). Om du skickade ett sms där du beskrev felet till säljaren inom en kort tid efter det att du fått byxorna har du antagligen uppfyllt dessa krav.

Du kan begära prisavdrag

På grund av felet skulle du kunna be om prisavdrag (se 30 § och 37 § första stycket KöpL). Prisavdraget skulle då motsvara skillnaden mellan byxornas värde i avtalsenligt jämfört med felaktigt skick, dvs. den summa du har betalat minus byxornas värde (se 38 § KöpL). Du behöver alltså ta reda på vad byxorna ungefär är värda.

Du kan troligen inte häva köpet

Jag tror att det skulle vara svårt för dig att få igenom en hävning eftersom kraven för att få häva ett köp är höga. Det som krävs är att avtalsbrottet ska vara av "väsentlig betydelse" och att säljaren ska/borde ha insett detta (se 39 § första stycket KöpL). Bedömningen av vad som är ett fel av väsentlig betydelse beror på omständigheterna i ditt fall. Om du fortfarande har användning av byxorna och att de förutom tillverkningsåret stämmer överens med vad du hade förväntat dig så talar detta för att felet antagligen inte är så pass allvarligt att hävning blir aktuellt.

Eftersom jag inte känner till detaljerna i ditt fall så kan jag dock inte göra en säker bedömning. Det är inte omöjligt att felet i ditt fall skulle kunna uppfylla kraven för hävning. Värt att nämna är att det inte finns någonting som hindrar att du trots allt ber säljaren om att få häva köpet.

Kontakta säljaren igen

Mitt tips till dig är att försöka kontakta säljaren igen. Om du inte redan har gjort det så bör du beskriva felet, berätta att du vill ha prisavdrag och hur mycket detta skulle vara.

Om du vill så kan du be om att få häva köpet. Tänk dock på att ditt bästa alternativ är att komma överens med säljaren. Kan du tänka dig att behålla byxorna skulle det nog vara enklare att komma överens om prisavdrag. Vill du försöka häva köpet kan du välja att formulera dig som du gjort i din fråga, alltså att du ber om prisavdrag alternativt hävning.

Lyckas du inte få tag på säljaren eller om ni inte kan komma överens så finns det tyvärr inte så mycket du kan göra. Eftersom det rör sig om en så pass låg summa så skulle det inte vara lönsamt att försöka lösa frågan i domstol (bara ansökningsavgiften ligger på 900 kr).

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare